left lapel  
bow tie


Dagens Dikt

Et daglig dikt til glede.


mandag, juni 27, 2005
 
GOD TIRSDAGS MORGEN !

I dag må jeg be dere om unnskyldning for at det ikke
kom noe Dagensdikt hverken på fredag eller i går.
Torsdag glemte jeg rett og slett laptoppen min på et
sted som var to timers kjøring unna. Det var litt langt
å kjøre tilbake bare for å hente datamaskinen og da jeg
hadde programmene bare på den maskinen ble det ikke
til noe dagensdikt. Beklager. Men nå er jeg i rute igjen!

I dag sender jeg et "dailigt" Dansk dikt av Jens Zetlitz:

HVOR SÅRE LIDET VIL DER TIL.

Hvor såre lidet vil der til
for lykkelig at være;
et muntert sinn, en piges smil,
en venn, som gjør dig ære,
en hytte, som dig skjule kan,
sundt brød og kildens klare vann,
så megen visdom at du vil
og bruger denne lære.

Gull har sin glans og makt sin verd,
og rang vanærer ingen;
det er rett smukt at være lærd;
men det er ikke tingen.
Nei, skjelve ei for dårens dom
og tage dagen som den kom,
er mer enn gull og ære verd,
og det dig røver ingen.

Til enlig dal jeg søkte hen,
min hånd en hytte bygged,
som mig, min pige og min venn
innslutted og betrygged;
til frukbarhed jeg jorden tvang,
og ved min sved hans godhed sang,
som troner høyt i himmelen,
men mig min kreds betrygged.

Jeg fader blev - de kjære små
på ømme kne jeg satte,
på dem med samme øyne så
som gjerrige på skatte;
jeg lette efter moderns trekk,
og kyste barnlig tåre vekk;
jeg jorden skjønn, Gud god jeg så
som mig på jorden satte.

Jeg sagde til den kjelne tøs:
"Dyd er den største ynde."
Og til den raske vevre knøs:
"Den største skam at synde."
Jeg sagde til dem begge to:
"Blant livets torner roser gro;
av dydens kilde gleden øs,
og Gud skal eder ynde."

HA EN GOD DAG OG LES OGSÅ HELSETIPS.COM




Home | Archives

Powered By Blogger TM
  right lapel