left lapel  
bow tie


Dagens Dikt

Et daglig dikt til glede.


søndag, juli 15, 2007
 
GOD MANDAG MORGEN !

I dag sender jeg et dikt av Einar Solstad (1893-1918).
Han døde så altfor tidlig av Spanskesyken i 1918.

Diktet er sendt inn av en trofast leser i Trondheim.
Jeg sender en varm takk til henne.

JULINATT

Jeg ligger og hører i natten at slåmaskinerne slaar, -
slik var ogsaa sommerens nætter, engang i min barndoms aar.
Jeg føler hvad det bevirker av fjern og vemodig fryd
at ute i natten knirker den sommerlig kjendte lyd.
Jeg har ikke ro til at sove, men ligger og tænker litt
paa lek mellom lange hesjer og piker i blaat og hvitt, -
unge og brune arme favnet det døde græs,
og op over vognenes karme vokste det høie læss.
Slik har jeg en del at huske en vaakende nattehvil,
om barndom og bleke tider, blomster og visne smil.
Som falmede vægportrætter med spindelvæv og med støv
husker jeg brune sletter bak trærnes mørke løv.
Senere kom de stille aftner i maanens skjær,
den runde, blodige maane gled mellom havens trær,
-ja, i de varme nætter stod i et lønlig gys
raslende silouetter foran det røde lys.
Og mænd og smidige kvinder gled i det sene skin,
-inde fra løvets mørke fornam jeg de sagte trin,
menneskers mørke konturer som langsomt gled forbi,
blev levende sagnfigurer i barnlig fantasi.
Hviskende aftenskygger steg ind i et eventyr
fra slitte, gulnede bøker om blomster og fabeldyr,
-og blidt gjennem haven førte den lunkne, natlige vind
ord, som jeg ikke hørte og duft av blomstrende lind.
Jeg ligger og hører i natten at slaamaskinerne slaar
og tænker på gamle nætter og lek i min barndoms gaard.
Det er som at skride tilbake hen over hellig jord,
og høre en sang av svake, sorgløse barneord!
: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

Mange av oss har vel lignende minner fra ungdommen
i landslige omgivelser. Synd på by-unger som aldri får
oppleve noe slikt.

HA EN GOD DAG !




Home | Archives

Powered By Blogger TM
  right lapel