left lapel  
bow tie


Dagens Dikt

Et daglig dikt til glede.


søndag, juli 22, 2007
 
GOD MANDAGS MORGEN !

Jeg satt og så etter dikt i Den Blå Store Vise Boka idag,
og så fandt jeg Alf Prøysen's fornøyelige sommernattsvise
Det er jo mangt som kan hende en sommernatt - slik som her:

DEN SKYLDIGE.

Hu Lisa hadde så streng en fader
hæin tukte dotter si meg hogg og slag.
Og jinta bælja og vrei seg unda
og lurte far sin hår skapte dag.
Men verst var gubben om lordagsnatta,
da læst'n døra så det ordntlig skræl.
Men jinta gikk og fekk gjort en stæga
og geipte lurt:"Hæin ska kåmmå lell!"

Det var så silde en lordagsaften
og gubben snorke så stram og besk.
Og opp mot glaset klauv dotterfrier'n
med kvinnfolkrykte som bronsteikt flesk.
Og jinta fniste og hault i stægan,
og stægan hadde er dårlig trinn.
Og trinnet knekte og stægan ramle,
og gutten datt og kom itte inn.

Så vakne gubben og så det hele
og jaga dotter si beint på dør.
Og jinta freste og skreik i døra:
"Jeg skulle gjenne ha reist ut før!"
Og gutten flaug over stokk og steiner
med ville auer og sputte blod.
Så la'n seg gjømt i no'n tette greiner
og bæinne stægan som gikk i to.

Men Lisas fader gikk helt til grunne,
og angret aldri sitt hårde sinn.
Og inni bygatom går a Lisa
og følje strømdrag og vær og vind.
Og lørdag's friern hæin drakk seg styrin
og soner brøde bak fengslets port.
Og under villbring ved kammersglaset
ligg gammelstægan og morkne bort.

Moralen her den kan ramme mange.
O, strenge fader din skyld er stor.
O, pige vokt deg for syndens slange,
send ikke sorg over far og mor.
O, unge mann, du som vil forføre,
din skyld beskrives ei kan i ord!
men største skylda, det har nå snekker'n,
som laga stæga tå røtne bord!
: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

Alf Prøysen må ha hatt det morro da han skrev
denne visa. Jeg kan se ham for meg der han
satt og humret mens han skrev.
Jeg kjenner godt området der Prøysen vokste
opp og kan godt tenke meg gårder der noe slikt
kunne gå for seg - en sommernatt - en sommernatt i Juli !

HA EN GOD DAG.





'




Home | Archives

Powered By Blogger TM
  right lapel